class="rtl post-template-default single single-post postid-228 single-format-standard custom-background wp-custom-logo blog-post header-layout-default"

سوال اصلی اینه: کاربرد سانروف چیه؟ و جواب خلاصه احتمالا اینه: جاده‌ی شمال!

چند وقتیه که برام سوال شده واقعا چرا باید شرکت‌های خودروسازی سقف ماشین رو سوراخ کنن تا یه دریچه‌ی بی‌استفاده اون بالا درست بشه. الان هم تصمیم گرفتم حاصل تحقیقاتم (:دی) رو باهاتون به اشتراک بذارم.

شرکت‌های خودروسازی چه توضیحی میدن؟

طبیعیه که اون‌ها هم عقیده دارن ماستشون ترش نیست و سعی می‌کنن یه سری دلایل برای اون بتراشن. خیلی کوتاه اون‌ها رو مرور می‌کنم چون قراره بلافاصله تکذیب بشن!

  • زیبایی ظاهری (سانروف خیلی از ماشین‌ها، مخصوصا شاسی‌بلندها از بیرون اصلا دیده نمیشه)
  • تهویه‌ی هوا (خداروشکر کولر و سیستم تهویه اختراع شده. توی هوای آلوده‌ی شهرها هم که مورد منطقی‌ای به نظر نمیاد)
  • دیدن آسمون (اگر انقدر عاشق آسمونید که توی ماشین هم ازش غافل نمی‌شید، حرفی نیست. فقط مراقب سلامت گردنتون باشید)
  • زیاد شدن نور داخل ماشین (باز هم خداروشکر لامپ اختراع شده. توی آب‌وهوای ایران هم که بیشتر به آفتاب‌گیر نیازه تا سانروف)
  • افزایش ارزش ماشین (ینی شما یه چیز به‌دردنخور رو می‌خرید، که بعدا یکی دیگه همون چیز به‌دردنخور رو از شما بخره)
شاید تنها جایی که بشه استفاده‌ی مهمی از سانروف کرد، همین جاها باشه.

چرا نباید ماشین‌ها سانروف داشته باشن؟

حالا که احتمالا شما هم فهمیدید که سانروف هیچ‌ فایده‌ی خاصی نداره، بد نیست بدی‌هاش هم بررسی بشه. برای نوشتن این قسمت، از این لینک کمک گرفتم.

۱

کاربردی نداره

اصلا مهم‌ترین بدیش همینه! همون طور که بالا گفتم تقریبا هیچ فایده‌ی خاص و مهمی که ارزش این همه هزینه و تحمل مشکلات دیگه رو داشته باشه نداره. معمولا بعد از یه مدت استفاده از سانروف، دیگه براتون تکراری میشه. با همین ترفند می‌تونید کسایی که احتمالا تازه ماشین سانروف‌دار خریدن رو پیدا کنید :دی. The Drive به شوخی گفته تنها فایده‌ی اون اینه که وقتی پلیس با هلی‌کوپتر افتاد دنبالتون می‌تونید از سانروف ببینیدش :/

اینکه یه ماشین سانروف دار بخرید دست خودتونه؛ اما اینکه بعدا همچین منظره‌ای رو ازش ببینید دست خداست!

۲

آسیب‌پذیری سقف رو زیاد می‌کنه

مطمئنا ایجاد یه سوراخ توی ساختار هر چیزی می‌تونه آسیب‌پذیری اون رو بیشتر کنه. پس همین انتظار رو از سانروف هم میشه داشت. به‌علاوه اینکه سانروف شیشه‌ایه و طبیعتا استحکامش کم.

۳

آیرودینامیک ماشین رو نابود می‌کنه

این اتفاق درباره‌ی باز کردن پنجره‌ها، مخصوصا توی سرعت‌های بالا هم میفته. پس احتمالا باعث افزایش سوخت ماشینتون هم میشه. صدای باد هم توی ماشین می‌پیچه که اون رو هم باید تحمل کنید.

۴

گرونه

بازم به خاطر شیشه‌ای بودن، سانروف آسیب‌پذیری زیادی داره. از طرفی اگر شیشه‌ی اون آسیب ببینه مجبورید که هر چه سریع‌تر تعمیرش کنید؛ وگرنه باد و بارون می‌تونه حسابی اذیتتون کنن. قیمت سانروف توی ایران بین ۲ تا ۱۰ میلیون تومن برای ماشین‌های ایرانی و میان‌رده‌های خارجیه. برای ماشین‌های لوکس که مطمئنا قیمت خیلی بالاتر از این حرفاست.

۵

سنگینه

The Drive میگه وقتی مصرف سوخت ماشین‌های هوندا از میزان استاندارد بیشتر میشه، هوندا سانروف اون‌ها رو حذف می‌کنه تا مصرف سوخت ناشی از وزن اضافه‌ی اون کم بشه. جالبه بدونید یه سانروف معمولی بین ۲۰ تا ۳۵ کیلوگرم وزنشه (به قول جمعیت آکادمیک جرمشه) و این عدد برای سانروف‌های پانوراما تا ۹۰ کیلوگرم هم می‌رسه. همین سنگینی روی سقف باعث میشه که مرکز جرم ماشین هم از زمین فاصله بگیره. طبیعتا کنترل‌پذیری ماشین کمتر میشه و احتمال چپ کردن بیشتر.


واقعا سانروف هیچ فایده‌ای نداره؟

قطعا فایده داره. شرکت‌های خودروسازی درآمد خوبی از آپشن‌های اضافی و بعضا بی‌استفاده‌ی خودرو دارن. پس اولین فایده‌ش برای اون‌هاست. غیر از اون بعضی مواقع ممکنه واقعا به‌دردبخور هم باشه.

۱

عکس گرفتن و …

اون سه نقطه درواقع پُز دادن بود؛ ولی چون معنی منفی منتقل می‌کرد ترجیح دادم اینجا توضیحش بدم. اینکه پز دادن خوبه یا بد، نظر شخصیه ولی می‌تونید مطمئن باشید سانروف گزینه‌ی خوبی برای این کاره. می‌تونید در جاهای مختلف (مخصوصا شمال) و با ژست‌های مختلف، توی ماشین ایستاده یا در حال حرکت عکس بگیرید. این عکس‌‌ها می‌تونن توی اینستاگرامتون آپلود بشن یا اینکه برن روی پروفایل تلگرامتون.


۲

سرگرم کردن بچه‌ها و حتی خودتون

بیرون کردن دست یا سر از پنجره‌ی ماشین هم لذت بخشه. پس همین اتفاق برای سانروف هم صادقه. به‌علاوه اینکه با افتخار و غرور بیشتری می‌تونید این کار رو بکنید. در مجموع این حرکت هرچند کار چیپی به نظر میاد، می‌تونه شما رو خوشحال کنه. پس به بقیه فکر نکنید و کار خودتون رو انجام بدید. مخصوصا در مورد بچه‌ها مراقب سلامتیشون باشید. معمولا سانروف‌ها دستگیره هم دارن که بتونید تعادل خودتون رو حفظ کنید.

۳

دسترسی به سقف

شاید یه مقدار احمقانه به نظر میاد اما در مواردی که نیاز به دسترسی به سقف ماشین دارید -مخصوصا در مورد ماشین‌های شاسی بلند- سانروف می‌تونه کمکتون کنه. حالا اینکه چه مواقعی این نیاز پیش میاد، به عهده‌ی خودتون ولی مثلا توی بستن باربند یا تمیزکردن سقف می‌تونید روی سانروف حساب کنید. حتی اگر احیانا آب‌پاشِ شیشه‌پاک‌کنتون خراب شد؛ از طریق سانروف روی شیشه آب بریزید :/

۴

راه فرار

تا جایی که من می‌دونم توی اتوبوس‌ها از دریچه‌ی شیشه‌ای سقف به عنوان راه فرار موقع حوادث (احتمالا چپ کردن) استفاده میشه. نمی‌دونم سانروف ماشین هم همچین کاربردی داره یا نه ولی اگه احیانا مجبور شدید، از اون هم می‌تونید استفاده کنید.


پایان‌بندی

علاقه‌ی ما ایرانی‌ها و حتی خارجی‌ها به سانروف خیلی قابل درک نیست. همون‌طور که هنوز دلیل واضحی برای علاقه‌ی شدید ایرانی‌ها به ماشین‌های SUV یا همون شاسی‌بلند پیدا نشده. شاید «خانواده جونز» بودن که این نیاز و علاقه‌ی کاذب رو در ما ایجاد کردن. در نهایت اگر شما کاربرد دیگه‌ای از سانروف سراغ دارید، خوشحال میشم من رو هم مطلع کنید.


غرب‌زدگی اثری نوشته جلال آل احمد است که در سال ۱۳۴۰ نگارش آن به پایان رسید و در مهرماه سال ۱۳۴۱ انتشار یافت.

مفید بود براتون؟
دسته‌ها: تجربیاتحاصل تحقیقات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 13 =