class="rtl post-template-default single single-post postid-890 single-format-standard custom-background wp-custom-logo blog-post header-layout-default"

بهونه نوشتن این پسته هم خیلی شبیه بقیه پست‌ها است. ۲:۱۱ شبه و حوصله‌م سر رفته، سه هفته پیش تو کوئرا Traceway رو برگزار کردیم و اونجا توییت‌وال رفتیم، آخر هفته بعد هم تو شریف WSSئه و احتمالا قراره اونجا هم توییت‌وال بریم. این وسطه که تو سرم توییت‌وال اومده بود بالا، گفتم یه راهنمای کوچیک از تجربه خودم برای توییت‌وال رفتن بنویسم که شاید به درد بقیه‌م بخوره.

توییت‌وال چیه؟

قضیه از این قراره که توی همایش‌ها و اینا، برگزارکننده‌ها دوست دارن که همایش‌شون دیده شه. یه راهش اینه که ملتی که توی همایش‌ن درباره همایش توی اکانت‌های سوشال‌شون صحبت کنن که آدم‌های دیگه هم بیان تو قضیه. احتمالا یه ترکیبی از UGC و WOM. این وسط یه هشتگی هم واسه رویداد تعریف میشه و برای اینکه ملت ترغیب بشن به این کار، یه تریگر اینه که توییت‌هایی که می‌کنن رو روی پرده بندازیم تا همه ببینن و اونی که توییت کرده هم یه لبخند رضایت-غرور-خجالتی بزنه.

چجوری توییت‌وال بزنیم؟

موقع skillup من یه گشتی تو سرویس‌های مختلف توییت‌وال زدم. تهش رسیدم به walls.io. توی چندتا همایش دیگه هم دیدم که از همین سرویسه استفاده می‌کنن که احتمالا نتیجه‌گیریش اینه که اونام به همین نتیجه رسیدن. به خاطر همین ادامه رو روی walls.io توضیح میدم.

منطقا مرحله اول عضویته! چون اکانت رایگانش محدوده، بهتره از ایمیل موقت‌ها استفاده کنید. مشکلی پیش نمیاد بعدش.

بعد از اینکه عضو شدید، روی add source بزنید تا بتونید بهش بفهمونید که توییت‌ها رو از کجا بخونه.

یه تعداد زیادی سوشال‌مدیا و حتی فید RSS رو می‌تونید به عنوان سورس وال اضافه کنید؛‌ ولی چون توییتر متداول‌تره، از اینجا به بعد رو واسه توییتر میگم.

اولین چیزی که ازتون می‌خواد اینه که با یه اکانت توییتر لاگین کنید. واسه این مرحله من یه اکانت فیک استفاده کردم. فرقی نمی‌کنه با چه اکانتی لاگین کنید. حتی مثلا اگه می‌خواد سورس‌تون توییت‌های اکانت X باشه، می‌تونید تو این مرحله با اکانت Y لاگین کنید و توی سورس بهش بگید که توییت‌های همون X رو بخونه. خلاصه که واسه امنیت بیشتر بهتره که با اکانت اصلی وارد نشید.

بعد از اینکه این مرحله رو رد کردید، حالا وقتشه که بهش بفهمونید از کجا باید توییت‌ها رو بخونه. ۴ تا گزینه جلوی روتونه: هشتگ، پروفایل، کالکشن و لیست.

هشتگ اینجوریه که مثلا هر توییتی با #felan توی توییتر بزنن، این واله اتوماتیک میندازدش رو پرده! باگ اول همین‌جا معلومه دیگه. اینکه احتمال داره نتونید توییت‌های بی‌ربط، توهین‌آمیز یا کلا اشتباهی رو مدیریت کنید. البته بازم یه راهی داره که جلوتر میگم.

پروفایل هم که واضحه. یه کاری که مثلا شاید بتونید بکنید اینه که بگید هشتگ‌ها رو از فلان پروفایل بخون و با اون پروفایله، توییت‌هایی که مشکلی واسه نشون دادن نداشته باشن ریتوییت کنید. هرچند این روشه به دلایلی خیلی استاندارد نیست و راه بهتری هم هست.

لیست‌های توییتر هم اینجورین که می‌تونید یه سری اکانت رو بندازید توی یه لیست. مثلا شرکت‌کننده‌هایی که بهشون اعتماد دارید رو بذارید تو لیسته و فقط توییت اونا رو نشون بدید. خب منطقا مسخره به نظر میاد.

اما در نهایت کالکشن، ینی همون چیزی که من ازش استفاده کردم تو ایونت‌ها و به نظرم گزینه بهتری نسبت به بقیه بود. کالکشن یه مجموعه توییته که می‌تونید مدیریت کنید چه توییت‌هایی توش باشن. از اینجا به بعد هم بیس کار رو میذاریم رو استفاده از همین کالکشن.

چجوری توی توییتر کالکشن بسازیم؟

واسه اینکار باید برید سراغ TweetDeck (روش کلیک کنید). اگه با اکانتی توی توییتر لاگین باشید .که تو همون توییت‌دک هم اتوماتیک لاگین‌اید. اگرم نیستید لاگین کنید خب! بازم تو این مرحله می‌تونید از یه اکانت الکی توییتر استفاده کنید. تفاوتی تو کار ایجاد نمی‌کنه. بعد از لاگین وقتشه که به ستون‌هاتون سر و سامون بدید. اون اوله احتمالا ‌ستون‌های هوم و نوتیفیکشن و اینا هست که تو رویداد نیازتون نمیشن. در نتیجه اون علامت تنظیمات بالاش رو بزنید و بعدش همشون رو ریموو کنید.

بعد حذف کردن اضافیا، وقتشه که ستون‌های خودمون رو بسازیم. ستون‌های بدردبخور واسه ایونت چیان؟ یکیش ستون کالکشنه که قراره لینک‌ش رو بدیم به توییت‌وال، یکی ستون هشتگه که قراره توییت‌های ملت با هشتگ رویداد رو ببینیم و یکی هم منشن اکانت اصلی رویداد یا برگزارکننده‌ش. ۲ تا ستون دیگه‌م شاید نیاز باشه که اضافه کنید. یکی دایرکت اکانت اصلی (اگر با اکانت اصلی لاگین کردید) و یکی هم نوتیفیکشن (بازم اگه با اکانت اصلی لاگین کردید).

ولی خب واجب‌ش همون ۳ تا ستون کالکشن و هشتگ و منشنه. واسه اضافه کردنشون رو اون «به‌علاوه» سمت چپ بزنید. واسه کالکشن که همون کالکشن و واسه ۲ تای دیگه‌هم سرچ رو بزنید. منطقا کلمه‌هایی که باید سرچ کنید، هشتگ رویداد و اسم اکانت‌تونه.

الان چی دستمونه؟ یه کالکشن خالی که هرچی بره توش، قراره بره روی پرده و ۲ تا خوراک که قراره از فیلتر دستی ما بگذرن و بیفتن تو ستون کالکشن. قضیه خیلی راحته. پایین، سمت راست هر توییت یه فلش ۴ طرفه‌ست که می‌تونید توییت رو از اونجا بکشید و بندازید تو ستون کالکشن (درگ اند دراپ کنید). همین دیگه. مثلا من الان یه توییت رو انداختم تو کالکشن!

حالا باید لینک این کالکشنه رو بدید به توییت‌وال. واسه این کار کافیه بازم تو ستون کالکشن اون علامت تنظیمات (بالا، سمت راست ستون) رو بزنید، بزنید روی share و بعدش هم روی view on twitter.com کلیک کنید. URL صفحه‌ای که باز میشه رو کپی کنید و برید توی walls.io و به عنوان سورس اضافه‌ش کنید.

خب تقریبا همه چی تکمیله. الان یه توییت‌وال دارید که هر توییتی شما به کالکشن اضافه کنید، خودش میاد میخوندش و میندازدش روی پرده. الان فقط کافیه توی walls.io دکمه زرد view wall رو بزنید و وال زیباتون رو ببینید.

ببخشید پشتم بهتونه :/

خود walls.io یه سری شخصی‌سازی بدردبخور داره که منطقا بهتره توضیح‌شون ندم. فقط چند تا قلق هست که به نظرم نیازه درباره‌شون صحبت کنم.

ریزه‌کاری‌های توییت‌وال

۱

از ادبلاکر استفاده کنید!

وقتی خود وال رو باز می‌کنید، یه نوار زرد تبلیغی اون بالا میاد. واسه حذف کردنش یه راه آسون اینه که ادبلاکر نصب کنید. بعد روی اون نواره کلیک راست کنید و بلاکش کنید. البته بازم وسط توییت‌ها یه سری تبلیغ میده که کاریش نمیشه کرد و مشکل خیلی بزرگی هم نیست!

۲

حواس‌تون باشه کی توییت‌وال رو نشون میدید

یه اشتباهی که بعضی وقت‌ها انجام میشه، اینه که موقع سخنرانی یا موقع پنل، برگزارکننده‌ها روی پرده توییت‌وال میندازن. از هرکی توییت‌وال رفته اگه بپرسید، مطمئنا بهتون میگه که کار غلطیه این کار. حواس شرکت‌کننده‌ها کاملا از قضیه پرت میشه. بعضی وقت‌ها هم پیش میاد که یکی توییت خنده‌دار میکنه و همه وسط سخنرانی جدی میزنن زیر خنده. سخنرانِ از همه‌جا بی‌خبر هم قطعا برگاش می‌ریزه. حتی اگه به من باشه میگم موقعی که مجری هم داره صحبت می‌کنه توییت‌وال نرید. مگه زمانی که خود مجری هم داره از روی توییت‌وال، توییت‌ها رو می‌خونه. به جاش توی تایم‌های مرده یا استراحت توییت‌وال رو نشون بدید. حتی بهتره تعمدا مجری چند ثانیه با تاخیر بره روی سن که فرصت بهتری باشه واسه این کار.

۳

از همون اول همایش به فکر توییت‌وال باشید

یه نقطه سرنوشت‌ساز واسه استفاده شرکت‌کننده‌ها از هشتگ‌تون، همون اول رویداده. بهتره که از همون زمانی که شرکت‌کننده‌ها منتظر شروع مراسمن، برید تو کار توییت‌وال و بدن‌شون رو واسه توییت گرم کنید. منطقا توییت‌های اول هم باید از سمت خودتون باشه تا یه چیزی واسه نشون دادن داشته باشید. در کنارش به مجری هم بگید که همون اول مراسم هشتگ‌ رویداد رو معرفی کنه.

۴

حواس‌تون به توییت‌ها باشه

به هر دلیلی ممکنه خوب نباشه که یه سری از توییت‌ها روی پرده بیفتن. اگر توییت‌ها رو مستقیما از هشتگ وارد کردید و فیلتری روشون نذاشتید، از قسمت moderation حواس‌تون به توییت‌هایی که میزنن باشه و مورددارها رو hide کنید. اگر از کالکشن هم استفاده می‌کنید، ممکنه توییتی رو اشتباهی توی کالکشن بندازید. نکته مهم اینه که اگر این اشتباه رو کردید، حذف کردن توییت از اون کالکشن کمکی نمی‌کنه دیگه! بازم باید بیاید توی همین moderation و اون توییته رو hide کنید.

۵

فونت مرورگرتون رو عوض کنید

واسه اینکه وال‌تون خوشگل‌تر باشه، خوبه که فونت دیفالت رو تغییر بدید. واسه این کارم چندتا راه مختلف هست. مثلا یکی اینه که از فونت‌آرا استفاده کنید.

همین دیگه. ایشالا که چیزی رو جا ننداخته باشم و به درد بخوره!


0 نفر نظر دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + یک =